Ads Top

NVB stelt raad van kinderen in om mee te denken over toekomst van bank

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) stelt een raad van kinderen in om mee te denken over de toekomst van banken. De raad van kinderen is een initiatief van de Missing Chapter Foundation en UNICEF Nederland om kinderen structureel en op een constructieve manier hun stem te laten horen binnen bedrijven. Bestuurders van banken gaan de komende drie jaar in gesprek met leerlingen van groep 8 van basisschool het Schreuder instituut te Amsterdam. Volgens NVB-voorzitter Chris Buijink passen de gesprekken uitstekend in het toekomstgericht bankieren dat banken nastreven: 'Hierdoor krijgt de generatie van morgen een stem in de vernieuwing van de sector.'

Tijdens het symposium Toekomstgericht Bankieren ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van de NVB vond een eerste gesprek plaats tussen de raad van kinderen en bankbestuurders. Tanja Nagel (Theodoor Gilissen), Chris Vogelzang (ABN AMRO) Leonique van Houwelingen (BNY Mellon) en Rien Nagel (Rabobank) gingen met de Raad in gesprek over de vraag: 'Wat kunnen banken doen zodat mensen zich veilig voelen in de omgang met geld?'

Initiatiefneemster van de raad van kinderen, Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Laurentien, denkt dat banken hun voordeel kunnen doen door goed te luisteren naar de Raad: 'Kinderen willen bijdragen aan een betere wereld, hebben het recht om gehoord te worden en hebben scherpe inzichten. Met dit vernieuwende initiatief helpen we ze om hun compromisloze denkkracht te brengen naar plekken waar ze ook echt een verschil kunnen maken. Het prikkelt een bedrijf om te reflecteren, naar andere oplossingen te kijken en meer toekomstbestendige beslissingen te nemen. De kinderen krijgen een terugkoppeling van wat er met hun adviezen wordt gedaan. Het hele proces is van grote waarde voor kinderen zelf, de bedrijven - inclusief de Raad van Bestuur - en scholen, die hiermee duurzaamheid en burgerschap een concrete invulling geven'.

De raad van kinderen brengt kinderen en organisaties samen om strategische dilemma's te analyseren, bespreekbaar te maken en nieuwe denkrichtingen te geven. De dilemma's worden geformuleerd op basis van de Children's Rights & Business Principles (CRBP), die zijn opgesteld door UNICEF en andere toonaangevende NGO's, bedrijven en kinderen. Tien principes bieden bedrijven handelingsperspectief op het gebied van de werkplek, de markt, maatschappij en milieu. Organisaties die een Raad van Kinderen instellen worden gekoppeld aan een school (bovenbouw basisschool of onderbouw middelbare school) en begeleid door UNICEF Nederland en de Missing Chapter foundation.

Geen opmerkingen:

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Mogelijk gemaakt door Blogger.